Algemene informatie


Naast hulp en bijstand bij een vermoedelijk fraudegeval willen wij u op deze plek informeren over alles rondom bedrijfsfraude. Denk aan de mogelijkheden van onderzoek, het voorkomen van bedrijfsfraude, juridische bijstand en verzekeringen. De initiatiefnemers van Fraude.nl zijn Allianz Trade, Hoffmann en Lexence advocaten & notarissen. Gerenommeerde bedrijven en vakspecialisten. Zij delen graag hun kennis en ervaring.

Ga naar thema's
tips-bedrijfsfraude

Whitepapers over bedrijfsfraude


10 Maatregelen om bedrijfsfraude te voorkomen

Cover whitepaper 10 maatregelen om bedrijfsfraude te

Fraudepreventie is gericht op het stap voor stap minimaliseren van oorzaken. De drie belangrijkste oorzaken van bedrijfsfraude zijn gelegenheid, interne en/of externe druk en rechtvaardiging. Gecombineerd vormen ze een serieus risico op fraude in uw organisatie.

In deze whitepaper delen wij tien belangrijke maatregelen om de kans op fraude in uw organisatie significant te verkleinen. Deze preventieve maatregelen vallen uiteen in voorbereiding, uitvoering en handhaving.

Download whitepaper

20 signalen om bedrijfsfraude te voorkomen

Cover whitepaper 20 signalen om bedrijfsfraude te herkennen

Bedrijfsfraude is lang niet altijd even gemakkelijk vast te stellen. Mogelijk heeft u het gevoel dat er iets niet klopt, maar weet u niet goed op welke signalen u moet letten. Daarom schetsen we in deze whitepaper de belangrijkste oorzaken van bedrijfsfraude. Ook inventariseren we twintig concrete signalen om fraude te herkennen. Zo kunt u uw organisatie meer alert maken op fraude.

Download whitepaper

10 Stappen om bedrijfsfraude succesvol aan te pakken

Cover whitepaper 10 stappen om bedrijfsfraude succesvol aan te pakken

In het stappenplan in dit whitepaper leggen wij u stap voor stap uit wat u moet doen wanneer u bedrijfsfraude vermoedt binnen uw organisatie. Want natuurlijk wilt u dit tot op de bodem laten uitzoeken. Mocht de werknemer zich daadwerkelijk schuldig hebben gemaakt aan fraude, dan kunt u hem ontslaan. Bovendien kunt u de schade op de werknemer verhalen.

Download whitepaper

Laatste nieuws

marcel-pfeijffer
door Marcel Pfeijffer 22 mrt., 2024
Marcel Pheijffer is hoogleraar (forensische) accountancy aan Nyenrode Business Universiteit en Universiteit Leiden. Elk kwartaal schrijft Marcel een blog over fraude en fraudebestrijding.
11 mrt., 2024
Met beveiligingstechniek alleen houd je als ondernemer fraude niet buiten de deur. Jouw zwakste schakel zijn je medewerkers. Fraudeurs maken gretig gebruik van ‘hun’ menselijke zwakte. Dat noemen we social engineering. Manipulatie-tactieken om vertrouwelijke informatie te bemachtigen, om toegang tot systemen te krijgen of om ongeautoriseerde acties uit te voeren. Met als gevolg: financiële en (mogelijk) imagoschade. Hoe voorkom je dat als bedrijf? Social engineering heeft veel verschillende gezichten. Het meest bekend (en meest voorkomend) is phishing: de fraudeur stuurt e-mails die lijken op legitieme communicatie, met als doel werknemers te verleiden tot het verstrekken van vertrouwelijke informatie, zoals gebruikersnamen, wachtwoorden of financiële gegevens. Ook veel voorkomend is identiteitsfraude. De fraudeur doet zich voor als iemand anders (bijvoorbeeld als een medewerker, manager of externe serviceprovider) en probeert op basis van deze valse identiteit informatie te krijgen of toegang tot gevoelige systemen. Deze ‘vermomming’ kan heel ver gaan. Denk aan deep fake waarbij door stem-imitatie of video-manipulatie geluid en beeld worden ingezet die niet van echt zijn te onderscheiden. Zeker met de opkomst van AI worden dit soort technieken nog geniepiger.
09 feb., 2024
U had het nog zo goed voor elkaar: alle medewerkers op essentiële functies hebben een concurrentie- en relatiebeding, mét boeteclausule. Uw bedrijfsgeheimen zijn in kaart én goed beschermd. Ook uw autorisatiemodel is op orde: medewerkers hebben alleen toegang tot concurrentiegevoelige gegevens die zij nodig hebben voor hun werk.  Toch wordt u op een dag gebeld door een trouwe klant, die aangeeft dat hij overweegt over te stappen naar de concurrent. Die biedt namelijk precies hetzelfde product aan, maar tegen een lagere prijs. Plotseling denkt u aan het aantal tenders dat u de afgelopen tijd nét verloor. En dan valt het kwartje: een van uw voormalig medewerkers is waarschijnlijk - en in strijd met zijn concurrentiebeding - aan de slag bij uw concurrent!
Laad meer

Bekijk onze webinars

Luister naar onze PODcast

Share by: