Ik ben ondernemer


Als bedrijf kunt u te maken krijgen met verschillende vormen van fraude, corruptie of onrechtmatige concurrentie. Fraudeurs, intern of extern, verdiepen zich in uw bedrijf en gebruiken deze informatie om hun slag te slaan. Elke vorm van oplichting kan een grote impact hebben op uw organisatie. Het gaat niet alleen om het financiële aspect of de reputatieschade. Het gaat ook om het gevoel van regie en het terugwinnen daarvan. Dat betekent snel handelen in spoedeisende zaken. Of slim en strategisch opereren en risico’s beheersen op de lange termijn. Maar altijd met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. Op deze website helpen we u hier graag bij.

bedrijfsfraude

Wat kan mijn bedrijf overkomen?

Het is goed om te weten welke vormen van dreiging er (kunnen) bestaan. Zo kunt u snel handelen in spoedeisende zaken, of slim en strategisch opereren en risico’s beheersen op de lange termijn. Maar altijd met de grootst mogelijke zorgvuldigheid. We hebben een aantal veelvoorkomende thema's uitgewerkt.

Download whitepaper met tips om bedrijfsfraude te voorkomen

Download whitepaper Fraudepreventie

Fraudepreventie is gericht op het stap voor stap minimaliseren van oorzaken. In onze whitepaper delen wij tien belangrijke maatregelen om de kans op fraude in uw organisatie significant te verkleinen. Deze preventieve maatregelen vallen uiteen in voorbereiding, uitvoering en handhaving.

DOWNLOAD WHITEPAPER

Welke diensten biedt Fraude.nl aan?

Fraude- & integriteitsonderzoek

 Onderzoek naar fraude en integriteitsschendingen met een multidisciplinair team.

Meer informatie →

Juridische bijstand

Litigation, arbeidsrecht, bewijsvoering, beslaglegging, strafrechtelijke maatregelen en meer.

Meer informatie →

Fraudeverzekering

Bescherm uw bedrijf met een verzekering voor schade door interne en externe fraude.

Meer informatie →
Neem contact op

Wat kan ik doen als het toch misgaat?

Heeft u een vermoeden van bedrijfsfraude, corruptie of onrechtmatige concurrentie binnen uw bedrijf? Wijken de cijfers ineens af? Of heeft u gewoon het gevoel dat het niet klopt? Aarzel dan niet en kom direct in actie. Via een online intake geven we u snel inzicht in uw situatie en hoe wij u van dienst kunnen zijn. We handelen daadkrachtig, discreet en doeltreffend.


Heeft u direct hulp nodig? Bel dan onze fraude hulplijn: 020 57 36 777. 

Naar contactformulier
fraude.nl-helpdesk

Benieuwd welke frauderisico's uw bedrijf loopt? Of een vermoeden van fraude, corruptie of onrechtmatige concurrentie? Met onze online intake helpen wij u snel op weg.


Wij houden advocatuur en onderzoek naar fraude en corruptie strikt gescheiden in het proces. Een advocaat is geen onderzoeker en andersom geldt hetzelfde. Wel is het zo dat u één aanspreekpunt heeft.

Zo helpen wij u

01.

Intake

02.

Plan van aanpak & voorstel

03.

Onderzoek & beoordeling

04.

Juridisch advies & bijstand

05.

Schade verhalen

Neem contact op

Veelgestelde vragen

  • Ik ken mijn medewerkers allemaal. Waarom zou ik ze niet vertrouwen?

    Veel ondernemers vertrouwen hun werknemers zonder aarzelen, en meestal terecht. Uit cijfers blijkt echter dat ontrouw, fraude en andere strafbare feiten jaarlijks voor miljoenen schade aanrichten, omdat het bedrijf de verkeerde persoon in vertrouwen heeft genomen. In veel gevallen fraudeert een medewerker vanwege financiële moeilijkheden of gokverslaving. Als werkgever ben je hier niet altijd van op de hoogte. Zorg er dus voor dat je de juiste preventiemaatregelen treft en jouw bedrijf beschermt tegen de financiële risico's.

  • Ons IT-systeem is beveiligd volgens de hoogste standaarden. Wie kan dat nu kraken?

    Cybercriminelen zitten niet stil en vinden altijd nieuwe manieren om bedrijfssystemen te hacken. Daarnaast zijn er aanvallen van buitenaf, die steeds geavanceerder worden. Speciale software kan bijvoorbeeld al worden gebruikt om de stemmen van leidinggevenden of klanten na te bootsen bij het voeren van telefoongesprekken. Dit maakt het nog moeilijker om oplichting te herkennen en je hiertegen te beschermen. Om grote gevolgen voor jouw bedrijf te voorkomen, kan het zinvol zijn dit grondig te onderzoeken en op zoek te gaan naar bescherming hiervoor.

  • Zelfs als iemand ons bedrijf oplicht, komen we hier wel overheen. Toch?

    Het probleem is niet de gestolen kantoorapparatuur, die schade kan je meestal zelf nog wel dragen. Het wordt anders voor fraude waarbij vele miljoenen euro's worden verduisterd. Vaak zijn dit fraudezaken die jaren duren. Daarover lees je regelmatig in de krant. Als een dader wordt veroordeeld, is er meestal niets meer bij hem te halen en is het geld op. Met grote gevolgen voor jouw bedrijf. Een regelmatige risico-inventarisatie voor jouw bedrijf is aan te raden.

  • Wij verdenken een medewerker binnen ons bedrijf van fraude met facturen, wat nu?

    Waar rook is, is vuur. Een fraude door een medewerker kan naast financiële impact ook zijn neerslag hebben op uw medewerkers en klanten. Een vermoeden van fraude vraagt dan ook om gedegen, objectief en discreet onderzoek. Het is belangrijk om bewijs zo snel mogelijk veilig te stellen en de fraude te stoppen. Een bedrijfsrechercheur kan u daarbij helpen. Ook is het belangrijk om in gesprek te gaan met de betreffende medewerker(s). Hiervoor gelden wel een aantal spelregels. Een jurist kan u helpen bij het stellen van de juiste vragen en eventuele vervolgstappen te nemen.

  • Er is binnen mijn bedrijf melding gemaakt van ongewenst gedrag. Hoe leiden we dit in goede banen?

    Een veilige werkomgeving is onmisbaar binnen een succesvol bedrijf. Die veiligheid kan in het gedrang komen wanneer er ongewenst gedrag wordt geuit op de (online) werkvloer. Ongewenst gedrag is echter lastig te definiëren. Wat voor de een grappig is, kan door de ander als heel onprettig worden ervaren. Zijn er signalen van ongewenst gedrag binnen uw organisatie, neem dit dan serieus en onderneem stappen om dit grondig te onderzoeken.

  • Hoe voorkom ik dat belangrijke gegevens over klanten en productontwikkelingen bij de concurrent terechtkomen?

    Een duidelijk beleid over welke informatie wel en niet door medewerkers naar buiten gecommuniceerd mag worden verkleint het risico dat de concurrentie met uw ideeën de markt op gaat. Daarnaast is een goed intern systeem onmisbaar, een systeem waarbij informatie alleen beschikbaar is voor medewerkers die daar daadwerkelijk bij moeten kunnen. Met een concurrentie- en/of relatiebeding voorkomt u dat een medewerker bij een concurrent gaat werken of relaties meeneemt naar de concurrent. Wanneer u klanten of leveranciers toegang geeft tot gevoelige bedrijfsinformatie doet u er daarnaast goed aan om met hen een geheimhoudingsverklaring op te stellen en te ondertekenen.

  • Ik wil zaken doen met een bepaald bedrijf, kan er een onderzoek worden gedaan zonder dat het bedrijf dat te weten komt?

    Een Integrity Due Diligence-onderzoek is onmisbaar als u zakelijke relaties aan wilt gaan met een voor u nog onbekend bedrijf. Na een Integrity Due Diligence-onderzoek bent u zich bewust van de integriteitsrisico’s en kunt u een weloverwogen beslissing nemen wat te doen. Wij dienen het bestuur van het betreffende bedrijf op de hoogte te stellen van het onderzoek.

Share by: